Mia艂em ju偶 sobie da膰 na wstrzymanie z zagadkami w tym roku, ale poniewa偶 Czytelnicy (sztuk: 1) g艂o艣no si臋 domagaj膮...
Oto i zagadka:
Bierzesz udzia艂 w zawodach 艂uczniczych. 呕aden z ciebie Robin Hood, ale jako艣 sobie radzisz. Temu podstawi艂e艣 nog臋, tamtemu kichn膮艂e艣 w newralgicznym momencie i uda艂o ci si臋 dosta膰 do fina艂u. Masz przed sob膮 ostatniego przeciwnika - wygrasz, s艂awa i cha艂wa. Nie wygrasz... no to nie wygrasz. Mo偶esz pr贸bowa膰 za rok.
Wielki pojedynek - ju偶 jutro. Tymczasem jednak sko艅czy艂y ci si臋 pomys艂y na dalsze oszukiwanie, a poniewa偶 偶aden z ciebie Robin Hood, postanawiasz zasi臋gn膮膰 porady znajomego czarodzieja. Wy艂uszczywszy mu na czym stoisz (a raczej le偶ysz i kwiczysz) oraz zaoferowawszy stosowny apana偶, czekasz z nadziej膮 na jaki艣 handicap.
-- To s膮 dwa 艂uki, z kt贸rych b臋dziecie jutro strzela膰 - m贸wi znajomy czarodziej, wskazuj膮c na le偶膮ce przed nim dwa 艂uki, z kt贸rych b臋dziemy jutro strzela膰. - Mog臋 ci troch臋 pom贸c. Nie naucz臋 ci臋 艂uczniczego rzemios艂a, bo po pierwsze nie ma na to czasu, po drugie sam si臋 na tym za bardzo nie znam, a po trzecie 偶aden z ciebie Robin Hood. Ale mog臋 te 艂uki zaczarowa膰.
Po czym czarodziej wykonuje nad ka偶dym 艂ukiem seri臋 bardzo magicznych ruch贸w, kt贸rym wt贸ruj膮 zakl臋cia kojarz膮ce si臋 troch臋 z celtyckim, troch臋 z mandary艅skim, troch臋 z kaszlaniem starej kozy. Odprawiwszy rytua艂, zwraca si臋 do ciebie tymi s艂owy:
-- Ten 艂uk jutro zawsze b臋dzie trafia艂 w 贸semk臋. Niewa偶ne jak 藕le wycelujesz, ka偶da strza艂a trafi w 贸semk臋. Ponia艂?
Kiwasz g艂ow膮 w potwierdzeniu.
-- A ten 艂uk zawsze b臋dzie trafia艂 w pi臋膰, dziewi臋膰 lub dziesi臋膰, z jednakowym prawdopodobie艅stwem. Ferstehen Sie?
Zn贸w potwierdzasz, zastanawiaj膮c si臋 kiedy sko艅cz膮 mu si臋 obce j臋zyki.
-- No to teraz wybierz sobie 艂uk dla siebie i good luck.
Pytanie: kt贸ry 艂uk powiniene艣 wybra膰, aby poprawi膰 swoje szanse na wygran膮 w jutrzejszym finale? Je偶eli go wybierzesz, jak膮 (procentowo) b臋dziesz mia艂 szans臋 na wygran膮?
Gwoli wyja艣nienia, jutrzejszy pojedynek b臋dzie przebiega艂 wed艂ug nast臋puj膮cych zasad: dostajesz trzy strza艂y i strzelasz z nich w tarcz臋 z punktacj膮 od 1 do 10. Nast臋pnie tw贸j przeciwnik robi to samo i ten, kto dosta艂 艂膮cznie wi臋cej punkt贸w - wygrywa. W razie remisu - zn贸w dostajecie po trzy strza艂y i apiat' od nowa a偶 do skutku tj. do ugrania w trzech strza艂ach wi臋kszej (lub mniejszej) od przeciwnika liczby punkt贸w.
Rozwi膮zanie zagadki tutaj.