Ringo

https://xpil.eu/KWl8T

Nie jestem wielkim fanem sport贸w ruchomych. Zw艂aszcza od czasu jak ugrz膮z艂em w wielkomiejskim 艣rodowisku korporacyjnym, moja aktywno艣膰 ruchowa spad艂a w okolice niebezpiecznego zera.
(Tak, tak, u艣miechaj si臋. Ja te偶 si臋 u艣miecham jak widz臋 s艂owa "Dublin", "wielki" i "miasto" obok siebie)

Niemniej jednak kiedy艣 by艂o inaczej. Si艂膮 rzeczy, w podstaw贸wce i w szkole 艣redniej cz艂owiek by艂 ganiany na zaj臋cia z WF-u w miar臋 regularnie. Potem przysz艂y studia wojskowe, gdzie wysi艂ku fizycznego nigdy nie trzeba by艂o specjalnie d艂ugo szuka膰. W zasadzie to on cz艂owieka zawsze jako艣 znajdowa艂 pomimo najszczerszych ch臋ci oraz najsprytniejszych stara艅 ukrycia si臋 przed nim. A to poranna zaprawa (super sprawa, dzie艅 w dzie艅 sz贸sta rano cz艂owiek wstawa艂 i zapindala艂 te 2-3km biegusiem, lato czy zima, mr贸z czy upa艂), a to dodatkowe zaj臋cia z musztry, a to jakie艣 marszobiegi albo zn贸w OSF-y...

Dla niezorientowanych: OSF to inaczej O艣rodek Sprawno艣ci Fizycznej - taki tor przeszk贸d kt贸ry trzeba by艂o pokona膰 w zadanym czasie. Gdzie艣 w okolicach pocz膮tku by艂 Dentysta - poprzeczny g艂臋boki betonowy r贸w pe艂en wirtualnej wody, a zaraz za nim (w zasadzie na samej kraw臋dzi), na wysoko艣ci pi x oko 1.2 metra nad ziemi膮, poprzeczna, ca艂kiem niewirtualna, metalowa rurka 偶eby cz艂owiek mia艂 si臋 czego z艂apa膰 jak ju偶 doskoczy do tej kraw臋dzi. W rurk臋 by艂o do艣膰 艂atwo trafi膰 uz臋bieniem st膮d te偶 pieszczotliwa nazwa.

Tak wi臋c, mi臋艣nie cz艂owiek nie tylko mia艂, ale dodatkowo zawsze dok艂adnie wiedzia艂 kt贸ry jest w kt贸rym miejscu.

Kt贸rego艣 pi臋knego letniego dnia przysz艂o do nas na WF paru go艣ci, ubranych po cywilnemu - roz艂o偶yli jak膮艣 link臋, jak膮艣 siatk臋 - i zacz臋li gra膰 w ringo pod komend膮 jakiego艣 starszego pana, kt贸ry zreszt膮 te偶 gra艂 i to ca艂kiem 偶wawo. Okaza艂o si臋, 偶e szukali nowych ludzi do ekipy - no i znale藕li mnie. Par臋 dni p贸藕niej przyszed艂em na popo艂udniowy trening i chodzi艂em tam potem regularnie a偶 do ko艅ca mojej prawie pi臋cioletniej kariery wojskowej.

Ringo zosta艂o wymy艣lone przez polskiego szermierza W艂odzimierza Strzy偶ewskiego. To w艂a艣nie on by艂 tym starszym, 偶wawo pomykaj膮cym po boisku dziadkiem (niestety, zesz艂o mu si臋 z tego pado艂u jakie艣 10 lat temu - ale zd膮偶y艂em przedtem go pozna膰 i zagra膰 z nim kilkadziesi膮t razy). Facet kombinowa艂 swego czasu w jaki spos贸b mo偶na by urozmaici膰 trening szermierza w taki spos贸b, 偶eby zapewni膰 r贸wnomierny rozk艂ad zm臋czenia na ca艂e cia艂o (zamiast, jak na si艂owni, trenowa膰 jedn膮 grup臋 mi臋艣ni na raz), 偶eby da艂o si臋 膰wiczy膰 niezale偶nie od okoliczno艣ci (klimat, pogoda, miejsce) oraz 偶eby sprz臋t do 膰wicze艅 by艂 w miar臋 niedrogi i przeno艣ny. No i 偶eby trening nie by艂 nudny.

W efekcie wymy艣li艂 ringo.

Wi臋kszo艣ci ludzi ringo kojarzy si臋 z ma艂ym, gumowym k贸艂kiem, kt贸rym si臋 rzuca艂o w t臋 i we w t臋. W rzeczywisto艣ci natomiast... Ha, w rzeczywisto艣ci ringo to jest takie ma艂e, gumowe k贸艂ko, kt贸rym si臋 rzuca w t臋 i we w t臋. Z tym, 偶e 偶eby uczyni膰 gr臋 ciekawsz膮, rz膮dz膮 ni膮 bardzo 艣cis艂e i ca艂kiem nieg艂upie regu艂y.

Notka: czytanie o ringo jest mniej wi臋cej tak samo pasjonuj膮ce jak czytanie o skoku na bungee albo o strzelaniu z kuszy. Du偶o fajniej si臋 w to bawi ni偶 o tym czyta. Zach臋cam ka偶dego do spr贸bowania.

Gra si臋 na boisku 8x16 metr贸w (to jest najpopularniejszy rozmiar aczkolwiek s膮 inne, w zale偶no艣ci od kategorii wiekowej), linka ringo rozdziela boisko na dwie (!) r贸wne (!!) po艂owy i jest umieszczona na wysoko艣ci 243 cm (aczkolwiek w m艂odszych kategoriach wiekowych mo偶e to by膰 224 lub nawet 200 cm). Mo偶na gra膰 na trawie, 艣niegu, piasku, asfalcie - w zasadzie na dowolnej wzgl臋dnie p艂askiej powierzchni po kt贸rej da si臋 biega膰. Boisko mo偶e by膰 wyznaczone linkami przymocowanymi do ziemi za pomoc膮 艣ledzi namiotowych, b膮d藕 narysowane piaskiem lub kred膮. Wa偶ne jest, 偶eby linie graniczne by艂y dobrze widoczne - 偶eby s臋dzia m贸g艂 w miar臋 艂atwo oceni膰 kt贸ra strona zdoby艂a punkt.

Punktacja jest nieco podobna do tej z ping-ponga. Z tym, 偶e gra si臋 do 15 punkt贸w. Ponadto, je偶eli wynik dojdzie do 14:14, trzeba osi膮gn膮膰 2 punkty przewagi 偶eby wygra膰. 呕eby jednak rozgrywka nie trwa艂a zbyt d艂ugo, gra ko艅czy si臋 je偶eli kt贸ra艣 ze stron osi膮gnie 17 punkt贸w (czyli przegrywaj膮c 14:15 lub 15:16 mo偶na jeszcze wygra膰 - ale 16:17 to ju偶 koniec).

Punkt zdobywa si臋 poprzez zmuszenie przeciwnika do pope艂nienia b艂臋du. Mo偶liwych b艂臋d贸w jest mn贸stwo: spadni臋cie k贸艂ka na obszar w艂asnego boiska, nietrafienie k贸艂kiem w obszar boiska przeciwnika, nieprawid艂owe z艂apanie k贸艂ka, kontakt k贸艂ka z jak膮kolwiek cz臋艣ci膮 cia艂a powy偶ej 艂okcia, nieprawid艂owe rzucenie k贸艂ka, przekroczenie czasu na rzut, zrobienie zbyt wielu krok贸w z k贸艂kiem, przekazanie k贸艂ka koledze z dru偶yny (przy grze zespo艂owej), przerzucenie k贸艂ka pod siatk膮, wej艣cie na teren boiska przeciwnika, zrobienie zwodu, nieprzestrzeganie komendy s臋dziego "ringo stop"... i pewnie jeszcze par臋 innych o kt贸rych teraz nie pami臋tam.

K贸艂ko musi by膰 rzucone w taki spos贸b, 偶eby lecia艂o b膮d藕 poziomo (czyli w p艂aszczy藕nie r贸wnoleg艂ej do ziemi - a konkretnie nachylonej do ziemi nie bardziej ni偶 o 45 stopni) b膮d藕 pionowo, w p艂aszczy藕nie siatki (czyli nie odchylonej od p艂aszczyzny siatki o wi臋cej ni偶 45 stopni). Ponadto, k贸艂ko nie mo偶e oscylowa膰 w locie (mo偶e, ale na tyle niedu偶o, 偶eby w 偶adnym momencie p艂aszczyzna k贸艂ka nie by艂a odchylona od p艂aszczyzny boiska lub siatki o wi臋cej ni偶 45 stopni). Poniewa偶 k贸艂ko leci szybko a s臋dzia mo偶e pope艂ni膰 b艂膮d, na zawodach jest dw贸ch niezale偶nych s臋dzi贸w i obydwaj musz膮 podj膮膰 jednog艂o艣n膮 decyzj臋 o nieprawid艂owym locie k贸艂ka, 偶eby zaliczy膰 punkt.

Po z艂apaniu k贸艂ka mo偶na wykona膰 maksymalnie trzy kroki hamuj膮ce - jednak to s臋dzia ocenia, czy faktycznie hamowali艣my czy udawali艣my hamowanie chc膮c podej艣膰 bli偶ej do siatki.

K贸艂ko trzeba odrzuci膰 t膮 sam膮 r臋k膮 kt贸r膮 si臋 je z艂apa艂o. Wi臋kszo艣膰 graczy rzuca lew膮 gorzej ni偶 praw膮 wi臋c nawet jak k贸艂ko leci na lew膮 r臋k臋, pr贸buj膮 艂apa膰 praw膮 (poprzez cz臋艣ciowe odwr贸cenie si臋 do k贸艂ka plecami). Tak wi臋c jedna ze strategii to rzuca膰 na lew膮 stron臋 przeciwnika.

Podczas rzutu, przynajmniej jedna cz臋艣膰 cia艂a musi dotyka膰 ziemi (nie wolno rzuca膰 z wyskoku - mo偶na natomiast 艂apa膰 w powietrzu).

Rzut musi by膰 p艂ynny (nie wolno robi膰 zwod贸w).

Je偶eli k贸艂ka nie uda nam si臋 z艂apa膰, ale jeszcze nie spad艂o na ziemi臋, mo偶emy ponowi膰 pr贸b臋 z艂apania t膮 sam膮 r臋k膮 (ale tylko raz). Je偶eli gramy zespo艂owo, kolega z dru偶yny mo偶e pr贸bowa膰 艂apa膰 k贸艂ko, kt贸rego nam si臋 z艂apa膰 nie uda艂o (ale nie wi臋cej ni偶 raz, dowoln膮 r臋k膮).

Mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e z艂apiemy k贸艂ko poza granicami boiska (boli, bo gdyby艣my nie z艂apali by艂by punkt dla nas... no ale zdarza si臋) - w贸wczas rzut musi nast膮pi膰 w taki spos贸b, 偶eby k贸艂ko przelecia艂o pomi臋dzy s艂upkami wyznaczaj膮cymi ko艅ce siatki (to znacznie zmniejsza powierzchni臋 boiska przeciwnika, w kt贸r膮 da si臋 trafi膰 - a wi臋c ci臋偶ko zdoby膰 punkt z takiej pozycji).

K贸艂ka nie wolno przetrzymywa膰 (s臋dzia ocenia, czy k贸艂ko jest trzymane zbyt d艂ugo - na og贸艂 jest to oko艂o 5 sekund)

Po ugraniu przez kt贸r膮艣 z dru偶yn 8 punkt贸w (albo 9 jak si臋 gra dwoma k贸艂kami) dru偶yny zamieniaj膮 si臋 stronami 偶eby wyr贸wna膰 szanse (s艂o艅ce, wiatr, nier贸wna nawierzchnia etc).

Gra jest bardzo dynamiczna i du偶o si臋 "dzieje" na boisku. Trzeba po pierwsze wykaza膰 si臋 dobrym refleksem i zwinno艣ci膮, 偶eby z艂apa膰 k贸艂ko, po drugie szybko my艣le膰 偶eby rzuci膰 k贸艂ko w spos贸b w miar臋 mo偶liwo艣ci najbardziej k艂opotliwy dla przeciwnika. Opr贸cz tego 膰wiczy si臋 symetri臋 (rzut / chwyt lew膮 r臋k膮) a tak偶e - co by艂o g艂贸wnym za艂o偶eniem tw贸rcy gry - wszyskie partie mi臋艣ni s膮 膰wiczone w miar臋 r贸wnomiernie i nie ma nudy.

Najciekawsza jest gra dru偶ynowa. Nie do艣膰, 偶e na ka偶dej po艂owie boiska s膮 2 lub 3 osoby, to jeszcze gra si臋 dwoma k贸艂kami. G艂贸wnym elementem strategii w takiej sytuacji jest pr贸ba zgromadzenia obydwu k贸艂ek na swojej po艂owie - 艂atwiej w贸wczas zdezorientowa膰 przeciwnika, posy艂aj膮c obydwa k贸艂ka celnie w tego samego gracza b膮d藕 te偶 sprawiaj膮c, 偶eby przeciwnik pomy艣la艂, 偶e chcemy to zrobi膰 馃槈

Serwy przy grze dwoma k贸艂kami to te偶 ciekawe zagadnienie. W grze pojedynczej bowiem strategia serwu jest prosta: rzuci膰 k贸艂kiem jak najmocniej, 偶eby przelecia艂o mo偶liwie nisko nad siatk膮 i trafi艂o w mo偶liwie skrajny punkt boiska przeciwnika. Dzi臋ki temu przeciwnik albo nie 艂apie k贸艂ka w og贸le (bo nie dobiegnie) albo, z艂apawszy, b臋dzie sta艂 przy skraju boiska (co daje nam lekk膮 przewag臋), albo wreszcie stwierdzi, 偶e k贸艂ko leci poza boisko i nie z艂apie w og贸le, tymczasem k贸艂ko trafi w lini臋.

Natomiast przy grze dw贸ma k贸艂kami streategii jest kilka. Troch臋 przypomina to gr臋 w papier-kamie艅-no偶yczki, obydwie strony pr贸buj膮 odgadn膮膰 co zrobi przeciwnik. Je偶eli obydwie dru偶yny zaserwuj膮 atakiem w贸wczas po serwie ka偶da strona ma po jednym k贸艂ku - jest r贸wnowaga. Je偶eli obie strony rzuc膮 lobem, lekk膮 przewag臋 ma strona, kt贸rej serwuj膮cy rzuci艂 wy偶ej poniewa偶 przeciwnik jest jeszcze skupiony na 艂apaniu naszego serwu, a my ju偶 mamy k贸艂ko, kt贸rym on serwowa艂 - i mo偶emy np. zaatakowa膰 szybkim rzutem zawodnika 艂api膮cego nasz wysoki serw. Ciekawie si臋 robi kiedy jedna ze stron rzuci mocnym atakiem a druga lobem - w贸wczas, je偶eli atak zostanie wy艂apany, dru偶yna 艂api膮ca loba ma trudniejsz膮 sytuacj臋 i musi szybko zdecydowa膰 kto 艂apie loba a kto broni rzutu (i czy przeciwnik b臋dzie rzuca艂 w 艂api膮cego loba czy raczej celowa艂 w puste miejsce na boisku).

Najbardziej widowiskowe s膮 akcje, kiedy dwa k贸艂ka rzucone jednocze艣nie w jednego zawodnika zostaj膮 przez niego poprawnie z艂apane (a wi臋c: ka偶de w osobn膮 r臋k臋, 偶adne nie spadnie, 偶adne nie dotknie r臋ki powy偶ej 艂okcia itd itd) - w贸wczas ma on trudne zadanie wyrzucenia dw贸ch k贸艂ek w kr贸tkim odst臋pnie czasu, i to najlepiej tak, 偶eby zdoby膰 nimi chocia偶 1 punkt (w przeciwnym razie druga dru偶yna b臋dzie mia艂a dwa k贸艂ka u siebie czyli niedobrze). Na og贸艂 rzuca jednym k贸艂kiem loba a drugim chwil臋 p贸藕niej szybk膮 艣cink臋.

S臋dzia stoi przy lince. Na zawodach s臋dzi贸w jest dw贸ch, po dw贸ch stronach linki - 偶eby zminimalizowa膰 pomy艂ki. W grze amatorskiej warto mie膰 co najmniej trzech ludk贸w - dw贸ch gra, trzeci s臋dziuje, potem przegrany s臋dziuje a s臋dzia gra z wygranym. We czw贸rk臋 bywa nerwowo - albo gra si臋 dw贸ch na dw贸ch bez s臋dziego (kiszka), albo dw贸ch ludk贸w s臋dziuje (nudy...). Najlepiej gra si臋 w pi膮tk臋 albo sz贸stk臋 (przy sze艣ciu ludkach czasem warto ju偶 rozstawi膰 dwa boiska).

Je偶eli kiedykolwiek zn贸w zaczn臋 zajmowa膰 si臋 czynnym jakim艣 sportem, b臋dzie to prawdopodobnie w艂a艣nie ringo. Genialna gra.

https://xpil.eu/KWl8T

2 komentarze

  1. Milo nam, gdyby kiedys zdecydowal sie Pan na gre zapraszamy po Ringo do jedynego autoryzowanego Producenta

    Wysylamy zagranice.

    z pozdrowieniami,

    Alina Krakowka

    Zaklad Produkcji Artykulow Gumowych Lomianki

  2. Milo nam, gdyby kiedys zdecydowal sie Pan na gre zapraszamy po Ringo do jedynego autoryzowanego Producenta

    Wysylamy zagranice.

    z pozdrowieniami,

    Alina Krakowka

Leave a Comment

Komentarze mile widziane.

Je偶eli chcesz do komentarza wstawi膰 kod, u偶yj sk艂adni:
[code]
tutaj wstaw sw贸j kod
[/code]

Je偶eli zrobisz liter贸wk臋 lub zmienisz zdanie, mo偶esz edytowa膰 komentarz po jego zatwierdzeniu.