Fiuto-Siki

xpil - 2016/06/09 - Recenzje /Recenzje gier /

Jak już kilkakrotnie wspominałem, wymyślanie tytułów nie jest moją mocną stroną.

Po japońsku „futoshiki” oznacza „nierówność”.

Futoshiki to gra doskonała dla fanów Sudoku, którym owo Sudoku zaczyna się pomału zamieniać w Suffoku (od angielskiego suffocate). W Sudoku bowiem wszystkie plansze są w zasadzie identyczne, różnią się tylko stopniem trudności oraz ilością początkowo wypełnionych pól.

W Futoshiki natomiast…

Wszystkie kolumny oraz wiersze powinny zawierać każdą liczbę dokładnie jeden raz.

Brzmi znajomo?

No to dokładamy jeszcze jeden „drobiazg”, który wprowadza jakościową różnicę: znaki większości / mniejszości między niektórymi polami. W rozwiązaniu wszystkie podane nierówności muszą być spełnione.

Brzmi nudno?

No to rzućmy okiem:

futoshiki-01

W powyższym przykładzie podano tylko dwie liczby, za to aż siedem nierówności.

Pokażę teraz krok po kroku jak taką planszę rozwiązać.

Najpierw zauważamy, że piątka w trzeciej kolumnie może być tylko w czwartym wierszu. Wszystkie pozostałe pola są albo zajęte, albo od czegoś mniejsze.

futoshiki-02

W kolejnym kroku wypełnimy sobie niektórych kandydatów (jakkolwiek by to nie brzmiało, zapewniam, że nie chodzi o wypełnianie kandydatów na posłów betonem – ktoś to już zrobił przed nami) w kolumnach 2 i 3:

futoshiki-03

W drugiej kolumnie liczby 2, 3 i 4 znajdą się w wierszach 1, 3 i 4 (nie wiemy jeszcze, w których dokładnie miejscach, ale nie szkodzi), co oznacza, że możemy wyeliminować trójkę spośród kandydatów w wierszu drugim, co pozostawia tam tylko piątkę. Oprócz tego w piątym wierszu możemy wpisać jedynkę, bo pozostałe wiersze tej kolumny zajęte są już przez 2-3-4:

futoshiki-04

Rzućmy teraz okiem na kolumnę piątą. W drugim wierszu może tam być wyłącznie 2 lub 3 (jedynka odpada, bo jest najmniejsza, a czwórka i piątka już są), a oczko niżej, w wierszu trzecim, tylko 1 lub 2 (pozostałe liczby są za duże). Tym samy w wierszu trzecim możemy wyeliminować dwójkę w drugiej kolumnie (jedynka i dwójka znajdują się w kolumnach 3 i 5 – nie wiemy jeszcze która gdzie, ale to już wystarczy do wyeliminowania dwójki z drugiej kolumny). Wpisujemy tam trójkę, którą następnie eliminujemy z pozostałych komórek drugiej kolumny:

futoshiki-05

Uzupełniamy kolumnę drugą do końca (czwórka w wierszu czwartym, dwójka na górze) a także eliminujemy dwójkę z trzeciej komórki górnego wiersza.

W środkowym (trzecim) wierszu całkiem po lewej stronie wpisujemy czwórkę (trójka i piątka już są wpisane, a jedynka i dwójka pojawią się w kolumnach trzeciej i piątej):

futoshiki-06

W kolejnym kroku wpisujemy dwójkę w ostatnim wierszu, w czwartej kolumnie. Dlaczego? Jedynka już w tym wierszu jest, a cokolwiek większego od dwójki wymagałoby wpisania w komórce powyżej czwórki lub piątki, które już są w czwartym wierszu. Tym samym powyżej właśnie wpisanej dwójki, w czwartym wierszu czwartej kolumnie wpisujemy trójkę:

futoshiki-08

Teraz już powinno pójść szybko. W drugim wierszu wpisujemy jedynkę w czwartej kolumnie (wszystkie pozostałe liczby odpadają, bo już są wpisane albo w wierszu, albo w kolumnie) oraz dwójkę w kolumnie pierwszej:

futoshiki-09

Dalej już łatwo wypełnić całą planszę, stosując wyłącznie metody znane z Sudoku. Z wrodzonego lenistwa nie będę więc opisywał procesu krok po kroku:

futoshiki-10

Do gry w Futoshiki polecam aplikację https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dambusmedia.futoshiki acz rzecz jasna można wypróbować inne – gra jest bardzo popularna i wybór aplikacji całkiem spory.

O.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
%d bloggers like this: