Archiwa tagu: komputery

Jednostka natężenia prądu piasek

… czyli po naszemu Amper-Sand: & Całkiem niedawno zostałem oświecony w kwestii tego właśnie symbolu, a dziś podzielę się tą wiedzą z całą ogromną trójką moich Czytelników (oraz prawdopodobnie paroma setkami chińskich botów). Ampersand pełni w świecie komputerów bardzo ważną funkcję, a nawet kilka: W C i językach pochodnych (C++, …

Czytaj dalej »

Dynks z wihajstrem.

Całkiem niedawno wrzuciłem tu zagadkę fotograficzną. Pokazałem metalowy kawałek… khem, metalu. Coś jakby dynks z wihajstrem. Rzeczywistość, okazuje się, jest całkiem prozaiczna. Otóż ów kawałek metalowego (za przeproszeniem) druta pozaginanego trochę asymetrycznie na końcach to nic innego jak

Czytaj dalej »

プログラムすることを学びます

Jak donosi portal The Japan News, już za niecałe cztery lata programowanie komputerów będzie obowiązkowym przedmiotem nauczanym we wszystkich szkołach podstawowych w Japonii. Pracownicy japońskiego Ministerstwa Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii (cóż za oszczędność rządowych stołków, przyznajcie!) doszli do wniosku, że wczesnoszkolna nauka programowania sprawi, że dzieciaki już od …

Czytaj dalej »

Aktualny do bólu

Jeden z najczęściej popełnianych błędów przy nauce angielskiego to przekonanie, że słówko actually oznacza aktualnie. Bo nie oznacza 😉 Actually oznacza faktycznie, rzeczywiście. W rzadkich przypadkach stosuje się je co prawda w znaczeniu teraz, obecnie, ale jedyne miejsce, w którym tę informację udało mi się znaleźć, to słownik. W życiu …

Czytaj dalej »

Dekalog młodego programisty

Lenistwo motorem postępu, a więc dziś zamiast pisać od siebie, przetłumaczę ten oto artykuł wybitnego programisty z wieloletnim doświadczeniem: http://hintjens.com/blog:101 Tłumaczenie jest amatorskie, niedokładne i na pewno da się je “zrobić” lepiej. Wszelkie uwagi mile widziane.

Czytaj dalej »

47 urodziny Internetu

7 kwietnia 1969 roku opublikowano RFC-1, czyli – mówiąc oględnie – specyfikację protokołu ARPA, który jest oficjalnie uznawany za pierwszy protokół internetowy w historii. Tym samym od dzisiaj Internet ma 47 lat. Poważny wiek…

Czytaj dalej »

Lee Sedol vs AlphaGo: 1:4 (KONIEC!)

Dziś Lee Sedol rozegrał ostatnią z pięciu partii meczu przeciwko AlphaGo, sztucznej inteligencji od Google wyspecjalizowanej w Go. I przegrał. Tym samym cały mecz zamknął się wynikiem 1:4 – czyli odrobinę lepiej, niż poprzedni, podobny pojedynek AlphaGo z mistrzem Europy, w którym komputer praktycznie rozjechał ludzkiego gracza walcem.

Czytaj dalej »

Lee Sedol vs AlphaGo: 1:3

Lee Sedol po raz pierwszy wygrał przeciwko AlphaGo! Co prawda w czwartej partii z pięciu, a więc już po przegraniu całego meczu, ale jednak. Komentatorzy twierdzą, że duży wpływ na wygraną mógł mieć fakt, że – przegrawszy mecz – Lee pozbył się z barków ciężaru odpowiedzialności i mógł grać nieco …

Czytaj dalej »

Lee Sedol vs AlphaGo: 0:3

Lee Sedol przegrał przedwczoraj drugą z pięciu partii przeciwko AlphaGo. Dziś przegrał trzecią. Lee przyznał, że przeciwnik jest faktycznie bardzo, bardzo dobry. Nagrodę jednego miliona dolarów zwycięzca (Google) przeznaczy na różne instytucje charytatywne. Lee dostanie 150,000 dolarów za udział w grze. Za każdą wygraną mógłby dostać dodatkowo po 20,000 dolarów, …

Czytaj dalej »

Lee Sedol vs AlphaGo: 0:1

Jeżeli ktoś kojarzy mój niedawny wpis o tym, że algorytm Google pobił europejskiego mistrza Go 5:0 w oficjalnym meczu, być może pamięta też krótki komentarz jednego z Czytelników, sugerujący, że ten europejski “miszcz” to dopiero rozgrzewka przed “prawdziwym” przeciwnikiem, którym ma być Lee Sedol, obecny mistrz świata w Go. Dziś …

Czytaj dalej »

A świnie będą fruwać!

Przeczytałem dziś na moim ulubionym portalu informacyjnym, że Microsoft szykuje się do wypuszczenia linuksowej wersji SQL Servera. Dla pewności łyknąłem flaszkę Ritalinu, dźgnąłem się w łydkę widelcem, a także poprosiłem kolegę, żeby mnie uszczypnął (na co kolega zareagował dość podejrzliwie – nadmiar bliskości w, za przeproszeniem, stosunkach biurowych, nigdy nie …

Czytaj dalej »