Rozwiązanie zagadki o koniu, ośle i małpie

Pamiętacie niedawną przewrotną zagadkę? Oto przewrotne rozwiązanie…

Zadałem niedawno Czytelnikom blogu prościutką zagadkę o zwierzętach.

Chodziło o to, żeby z konfiguracji Koń – Osioł przejść do konfiguracji Koń – Małpa używając wyłącznie czterech możliwych przekształceń:

  1. Za Osła można wstawić Małpę, o tak: KO => KOM
  2. Całą kolejkę zwierzaków stojących za Koniem można zduplikować, o tak: KOOMMOOM ==> KOOMMOOMOOMMOOM ==> KOOMMOOMOOMMOOMOOMMOOMOOMMOOM i tak dalej
  3. Trzy stojące po sąsiedzku Osły można zastąpić jedną Małpą: KOOOMMOOMOOOO ==> KMMMOOMOM
  4. Dwie Małpy stojące obok siebie można usunąć z kolejki: KOMMOOOMMOMMMMOM ==> KOOOOOMMOM

Zagadka jest przewrotna, ponieważ nie da się jej rozwiązać.

A oto dlaczego:

Na początku zagadki mamy jednego Osła.
Na końcu ma zostać zero Osłów.
Zero jest podzielne przez trzy.
Jeden – nie jest.
Żadne z czterech podanych przekształceń nie zmienia podzielności przez trzy liczby Osłów: przekształcenia numer 1 i 4 nie zmieniają liczby Osłów, przekształcenie numer 2 podwaja ilość Osłów, a więc mnoży przez dwa. Mnożenie przez dwa liczby niepodzielnej przez trzy daje w wyniku inną liczbę również niepodzielną przez trzy. Z kolei przekształcenie numer 3 likwiduje trzy Osły z kolejki. Odjęcie trójki od liczby niepodzielnej przez trzy daje w wyniku inną liczbą niepodzielną przez trzy.

Krótko mówiąc ile byśmy nie kombinowali, NIGDY nie uzyskamy zera Osłów.

Wszystkich Czytelników próbujących bezskutecznie rozwiązać zagadkę metodami tradycyjnymi serdecznie przepraszam 😉

Autor: xpil

Po czterdziestce. Żonaty. Dzieciaty. Komputerowiec. Krwiodawca. Emigrant. Rusofil. Lemofil. Sarkastyczny. Uparty. Mól książkowy. Ateista. Apolityczny. Nie oglądam TV. Uwielbiam matematykę. Walę prosto z mostu. Gram na paru instrumentach. Lubię planszówki. Słucham bluesa, poezji śpiewanej i kapel a’capella. || Kliknij tutaj po więcej szczegółów ||

Dodaj komentarz

7 komentarzy do "Rozwiązanie zagadki o koniu, ośle i małpie"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Lilith
Gość

Biedny ten Twoj aniol… Z malpami pewnie by sobie poradzil, ale te uparte osly!… Ha ha! 😉

Rzast
Gość

O właśnie, dlatego pisałem, że mi się graf za bardzo rozrasta, nie było możliwości udanej redukcji [p]osłów i/lub małp…

Robert
Gość

Nie potrafiłem tak ładnie zdefiniować problemu, ale faktycznie po wczorajszym błędzie ćwiczyłem jeszcze przez dłuższą chwilę i doszedłem do miejsca w którym nie umiałem wygenerować tej cholernej trójki 😉
Ale przynajmniej głową trochę człowiek poruszał 🙂

Butter
Gość

To nie dobrze, że nie ma rozwiązania. Napisałem kawałek kodu [rekurencja] do sprawdzenia brute forcem, dałem ograniczenie do 25 poziomu zagnieżdżenia [powyżej tego pojawiały się błędy z pamięcią].
I teraz nie wiem, czy kod jest dobry.

Butter
Gość

Niedobrze napisałem słowo niedobrze. Niedobrze mi z tym i za to przepraszam

wpDiscuz